Funkcjonariusze niemalże każdego dnia ostrzegają przed oszustami, którzy regularnie modyfikują metody i wyłudzają pieniądze od osób starszych. Od piątku ofiarą oszustów padło 5 osób w wieku od 69 do 91 lat, które przekazując oszustom pieniądze w ilości od 20 do 50 tys. zł, straciły oszczędności swojego życia. Niektórzy wykazali się czujnością i nie dali się okraść. Policjanci badają okoliczności i ustalają sprawców oszustw metodą "na policjanta", do których w ostatnich dniach doszło na terenie Słupska.

Od piątku oszuści kilka razy próbowali wyłudzić pieniądze od starszych mieszkańców Słupska metodą „na policjanta”. Niektórzy odmówili przekazania pieniędzy i poinformowali o tych zdarzeniach policjantów, dzięki temu nie stracili swoich oszczędności. Niestety ofiarami oszustów padło 5 osób w wieku od 69 do 91 lat, które przekazywały pieniądze w ilościach od 22 do 50 tysięcy złotych. Łącznie oszuści odebrali ponad 150 tysięcy złotych.


Początkowo sprawcy dzwonili do osób starszych i podając się za policjantów, informowali o konieczności zabezpieczenia przez nich swoich oszczędności, wskazując, że na terenie miasta dochodzi do różnego rodzaju oszustw. Prawdopodobnie to był etap przygotowań do popełniania przestępstw. Następnie podczas rozmów telefonicznych informowali o wypadku spowodowanym przez wnuka, o konieczności udzielenia pomocy czy o konieczności udziału tych osób w zorganizowanej akcji policyjnej, w której trakcie dochodziło do przekazania pieniędzy.

Pierwszą ofiarą oszustwa padła 89-letnia kobieta ze Słupska, która umówioną kwotę 40 tysięcy złotych wyrzuciła sprawcom przez okno mieszkania. Kolejno ofiarą oszustwa padła 69-letnia kobieta, która kwotę blisko 40 tysięcy złotych pozostawiła w umówionym miejscu. Wczoraj trzy osoby w wieku od 73 do 91 lat przekazały sprawcom 77 tysięcy złotych.

Przypominamy. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób.


Zdarza się również, że przestępcy najpierw wykonują telefon, podając się za członka rodziny. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna – podając się za funkcjonariusza Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. „Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy, podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta, członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.

Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. Pamiętaj !!! Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach i nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy.
Zatroszcz się o osoby bliskie w Twoim otoczeniu. Informuj, ostrzegaj, utrzymuj kontakt, interesuj się ich losem. W razie wątpliwości kontaktuj się z Policją pod numerem alarmowym 112.
Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Wykorzystujmy okoliczności np. rodzinne spotkania, święta, jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.


1000 Znaków do wykorzystania