Od wtorku (13 listopada br.) pod jednym numerem telefonu można uzyskać kompleksowe informacje o systemie ochrony zdrowia, prawach pacjenta, a także złożyć skargę w razie ich naruszenia.
Nowa bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) funkcjonuje pod numerem 800 190 590. Porozumienie w tej sprawie podpisali w ubiegłym tygodniu rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia ds. operacyjnych Adam Niedzielski.
Nowy jednolity numer w całym kraju zastąpi kilkanaście numerów w oddziałach wojewódzkich NFZ. Ma zagwarantować uzyskanie szybkiej, kompleksowej i przejrzystej informacji o funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia w Polsce.
Dzwoniąc pod numer 800 190 590 będzie można dowiedzieć się m.in., jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie jest najbliższy szpital czy też, jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego.
TIP to pierwszy etap wprowadzanych zmian. Za pół roku zostanie uruchomiona specjalna informacja dla pacjentów onkologicznych.
Nowa idea tzw. call center ma wykraczać daleko poza samo informowanie. Docelowo Telefoniczna Informacja Pacjenta będzie nie tylko pomagała pacjentom poruszać się po systemie ochrony zdrowia, ale pozwoli im uzyskać proste porady medyczne.