Pijany pracownik w pracy. Zasady postępowania

Jest kilka rzeczy, które pracownik powinien zrobić, gdy czuje że jeszcze jest nietrzeźwy. Powinien najpierw poinformować o zaistniałej sytuacji swojego przełożonego, a następnie, jeśli pozostanie w miejscu pracy nie jest bezpieczne, powinien natychmiast wyjść.

W rzeczywistości nie ma ustalonych zasad dotyczących tego, jak pracodawcy powinni się zachować w sytuacji nakrycia swojego pracownika. W większości przypadków pracodawcy będą wymagać od nich jak najszybszego wzięcia urlopu po przyznaniu się do błędu. Najważniejsze jest bowiem bezpieczeństwo innych osób pracujących oraz samego pijanego pracownika. Niestety pracodawca powinien w tym momencie zapewnić takiej osobie transport do miejsca zameldowania lub adresu podanego w dokumentach zatrudnienia. Wynika to z faktu, że pracownik pod wpływem alkoholu może doznać wypadku lub innego uszczerbku na zdrowiu.

Badanie trzeźwości pracownika alkomatem

Alkomat to urządzenie, które mierzy stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu. A co, jeśli pracodawcy mogliby użyć go do badania pracowników pod kątem trzeźwości? Test trzeźwości pracowników za pomocą alkomatu byłby pomocny dla firm, które mają politykę zabraniającą spożywania alkoholu w pracy. Pracodawcy mogliby natychmiast wiedzieć, którzy z ich pracowników są pod wpływem alkoholu, bez konieczności polegania wyłącznie na nierzetelnych osądach. Niestety samo domniemanie nie jest podstawą do wyciągnięcia konsekwencji wobec pracownika, dlatego konieczne jest potwierdzenie nietrzeźwości, które można zrobić przez badanie moczu, krwi lub alkomat elektrochemiczny. Ta ostatnia opcja nie wymaga obecności policji i służb medycznych.

Alkomaty znajdują szerokie zastosowanie w miejscu pracy. Pracodawcy często używają ich, aby upewnić się, że pracownicy nie są w pracy pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Pracodawcy muszą jednak wiedzieć, że nie mają prawa zmuszać pracownika do dmuchania w alkomat. Ta operacja może być wykonana tylko po uprzedniej zgodzie pracownika. Jeżeli jednak pracownik odmówi, a my jesteśmy praktycznie pewni o jego stanie trzeźwości, możemy wezwać policje, która wykona to badania nawet wbrew woli oskarżonego.

Pijany pracownik a prawo

Pracowników nietrzeźwych w pracy można zwolnić. Wymagane jest również upewnienie się, że pracownicy nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków. Zgodnie z prawem pracodawcy nie mogą zwolnić pracownika z powodu zatrucia alkoholem lub narkotykami, chyba że stanowi to zagrożenie dla zdrowia publicznego, czyli w tym przypadku bezpieczeństwa personelu firmy. Pracodawca musi również upewnić się, że pracownik nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków przez trzy dni po wytrzeźwieniu, co zdarza się rzadko chyba, że ktoś jest uzależniony od alkoholu i nie jest w stanie przestać go pić.