Jak sprawdzić bieżnik w oponie?

Wiele ważnych czynników ma wpływ na wydajność ogumienia oraz ich optymalne parametry. Jednym z nich jest odpowiednia głębokość bieżnika. Oczywiście opony ścierają się w ramach normalnej eksploatacji, dlatego po pewnym czasie bieżnik staje się coraz bardziej płytki. To z kolei doprowadza do wydłużania drogi hamowania, a także do mniejszej przyczepności na zakrętach. Płytki bieżnik mniej efektywnie odprowadza wodę spod powierzchni styku z podłożem, więc ma to niekorzystny wpływ na przyczepność do mokrej nawierzchni. W związku z tym rozsądne jest regularne sprawdzanie głębokości bieżnika w oponach.

Metody sprawdzania głębokości bieżnika ogumienia

Istnieje wiele metod kontroli bieżnika pod względem jej głębokości. Jedną z nich jest wskaźnik zużycia opony TWI. Pod tym pojęciem należy rozumieć specjalną wypustkę informującą o zbliżaniu się do punktu, w którym bieżnik został starty do głębokości zaledwie 1,6 mm. Po osiągnięciu tego oznaczenia należy pilnie wymienić ogumienie na takie, którego bieżnik jest głębszy. Niektórzy producenci ogumienia umieszczają dodatkowe znaczniki na przykład przy głębokości 6 lub 5 mm. Dzięki temu można skutecznie śledzić głębokość bieżnika oraz tempo jego zużycia. Bardzo dobrą jakością względem zużycia charakteryzują się opony Michelin.

Oczywiście bieżnik można sprawdzać również na wiele innych sposobów. Przykładowo w rowki bieżnika można włożyć monetę o nominale 2 zł. Jeśli bieżnik jest większy od jej średnicy, to nie osiągnął on jeszcze granicy 1,6 mm i opony takie mogą być nadal użytkowane. Aby poznać dokładną głębokość bieżnika, można wsadzić w niego patyk i odpowiednio go zaznaczyć, a następnie zmierzyć odległość od końcówki do zaznaczenia przy pomocy zwykłej linijki. Bardziej precyzyjne pomiary zapewniają suwmiarki, czyli specjalne narzędzia dostępne w wielu sklepach budowlanych. Dobrym wyborem są też specjalne miarki do sprawdzania głębokości bieżnika oferowane przez wiele sklepów motoryzacyjnych i na stacjach benzynowych.

Niezależnie od stosowanej metody kontroli trzeba mieć na uwadze to, że pomiaru należy dokonywać w kilku miejscach. Bieżnik bowiem nie zużywa się równomiernie, a taka kontrola w kilku miejscach daje pewność co do pomiarów i pozwala ustalić czy dane opony nadają się jeszcze do dalszego użytkowania.

Dozwolona i zalecana głębokość bieżnika

Znajomość metod pomiaru głębokości bieżnika jest bardzo ważna, ale trzeba również wiedzieć, jaka jest dozwolona wartość tego parametru. Zgodnie z przepisami, głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. W takim przypadku ogumienie traci większość swoich parametrów, a w przypadku kontroli policyjnej należy liczyć się z mandatem, a nawet z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Praktyka wskazuje jednak, że opony trzeba wymienić odpowiednio wcześniej.

Eksperci z branży motoryzacyjnej są zgodni, że opony letnie trzeba wymienić przy głębokości bieżnika na poziomie 3 mm. Ogumienie zimowe jest używane w trudniejszych warunkach, więc w jego przypadku wymiany należy dokonać już przy wartości 4 mm. W ten sposób można uniknąć jazdy na oponach, których parametry mogły ulec pogorszeniu nawet o 50%.

Inne istotne informacje związane z bieżnikiem opon

W zależności od producenta, bieżnik nowych opon jest głęboki na 8-10 mm. Zwykle zużycie opon do 1,6 mm zajmuje około 60-70 tysięcy kilometrów. Zmiany jednak warto dokonać wcześniej. Trudno jest ustalić konkretną liczbę kilometrów potrzebną do zużycia bieżnika na poziomie 3-4 mm. Wiele zależy bowiem od rodzaju nawierzchni, typu i sprawności użytkowanego samochodu, a przede wszystkim od stylu jazdy preferowanego przez kierowcę. To dlatego regularna kontrola głębokości bieżnika jest tak istotna.