Pozycjonowanie stron internetowych nie jest procesem łatwym i szybkim – wymaga podjęcia wielu działań, a także dokonywania licznych analiz, w celu usprawniania przyszłych działań. Jeżeli chcesz, aby Twoje SEO było skuteczniejsze, musisz zacząć korzystanie z Google Analytics – jest to doskonałe narzędzie do kontrolowania i analizy, z którym o wiele łatwiej osiągnąć oczekiwane wyniki. Jakie funkcje okażą się szczególnym wsparciem w walce o widoczność w sieci? Sprawdźmy!
Pozycjonowanie stron z Google Analytics – po co mi to narzędzie?
Zanim jednak przyjrzymy się bliżej zaletom oraz możliwościom Google Analytics, odpowiedzmy sobie na pytanie, czym w ogóle jest i dlaczego warto z niego skorzystać. GA to narzędzie do analityki internetowej – w pełni darmowe i niezwykle funkcjonalne, które posiada ogrom opcji i dostarcza wiele informacji na temat strony internetowej. Pozwala z jednej strony sprawdzać historię tego, jak kształtował się ruch na stronie (w krótszej lub dłuższej perspektywie), jak również śledzić w czasie rzeczywistym to, co dzieje się w witrynie.
Dzięki GA, możliwe jest skuteczniejsze pozycjonowanie stron oraz prowadzenie kampanii Google Ads – to rozwiązanie, z którego korzystać powinni zarówno specjaliści SEO, jak i wszystkie osoby, posiadające własną stronę internetową.
Możliwości Google Analytics
Jak to możliwe, że GA tak bardzo wspiera pozycjonowanie stron internetowych? Wynika to przede wszystkim z jego funkcji:
- umożliwia obserwowanie tego, jak kształtuje się ruch na stronie, a więc analizę wcześniejszych działań – w oparciu o nią możemy stwierdzić, czy podjęte kroki okazały się skuteczne i przyniosły witrynie większą popularność,
- pozwala sprawdzić wiele współczynników, w tym współczynnik odrzuceń, który mówi o tym, jak wielu użytkowników nie pozostaje na Twojej stronie internetowej i szybko zamyka kartę,
- daje wiedzę na temat użytkowników odwiedzających stronę – dowiesz się skąd są, ile mają lat, jakiej są płci, a nawet z jakich urządzeń korzystają – ma to bardzo duże znaczenie w kontekście pozycjonowania strony,
- będziesz wiedzieć, które z Twoich podstron cieszą się największą popularnością i pod tym kątem poprowadzisz dalsze działania SEO,
- sprawdzisz, jak długo użytkownicy przebywają na Twojej stronie i w ten sposób dowiesz się, czy można zrobić coś lepiej, by przedłużyć ten czas – będzie to pozytywne w kontekście SEO.
Oczywiście to nie wszystko – pozycjonowanie stron WWW z Google Analytics jest znacznie skuteczniejsze, ponieważ narzędzie to gromadzi w jednym miejscu ogromną liczbę wskaźników, danych oraz informacji. Możesz za jego pomocą sprawdzić jak zachowują się użytkownicy Twojej witryny, w co klikają, a które z podstron czy opcji omijają szerokim łukiem. Dowiesz się tez jakie są konwersje i przychody witryny, poprowadzisz eksperymenty niezbędne do pozyskania dodatkowych informacji i sprawisz, że Twoje pozycjonowanie strony będzie jeszcze efektywniejsze. A to tylko krok do wysokich pozycji witryny w Google.
Czy to jedyne darmowe narzędzie od Google?
Oczywiście, że nie! Gigant z Mountain View, pragnąc cały czas poprawiać jakoś
wyników wyszukiwania, udostępnia również inne, niezwykle przydatne narzędzia dla pozycjonerów i właścicieli stron internetowych. Mowa tutaj przede wszystkim o Google Keyword Planner, który pozwala na wyszukiwanie odpowiednich słów kluczowych, bez których skuteczne pozycjonowanie strony byłoby niemożliwe, a także Google Search Console, dzięki któremu poznasz pozycje swojej witryny w przeglądarce, sprawdzisz, czy nie została ona ukarana przez Google itd. Warto korzystać z każdego z nich, by jeszcze skuteczniej prowadzić swoje działania SEO.