W naszym prawie nie są odrębne przepisy rozstrzygające sprawy połączone z prowadzeniem działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. Umowa franczyzowa należy do umów nieokreślonych, to oznacza nie określają jej żadne przepisy prawne, jednak generalnie obowiązujące regulacje, w tymże kodeks spółek handlowych oraz kodeks cywilny.

Podstawa

Franczyzodawca nakłada na franczyzobiorców obowiązki do wykonywania działalności gospodarczej zgodnej z jego celem. Umowa uprawnia do posługiwania się poprzez franczyzobiorcę firmą komercyjną, symbolem produktu, logiem spółki, posługiwania się formami franczyzodawcy, korzystania z jego informacji, systemów działania, technik obsługi klienta i korzystania z pomocy techniczno – handlowej. Rozróżniamy parę modeli franczyzy. Typ indywidualny polega na podpisywaniu umowy jednego franczyzodawcy z wieloma franczyzobiorcami. Sieciowy, cechuje się wielością subiektów – franczyzobiorców.

Umowa franczyzy

Umowa franczyzowa należy w naszym prawie do grupy tzw. umów nieokreślonych, inaczej takich, jakie nie są ustalone w kodeksie cywilnym ani w pozostałych przepisach prawa cywilnego. Możliwość jej zawierania pochodzi z reguły swobody umów (art.3531 KC). Na jej bazie strony podpisujące umowę mogą stworzyć stosunek prawny wedle swego uznania, żeby jego treść czy cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. W wypadku franczyzy granice możliwości kontraktowania stosowane są, pomiędzy innymi, poprzez bezwzględnie obowiązujące przepisy ustawy o ochronie konkurencji oraz klientów i wydanych na jej bazie przepisów egzekucyjnych.

Umowa franczyzy - dla kogo?

Dla kogo franczyza?

Franczyzę powinny prowadzić osoby, jakie chcą podporządkować się zewnętrznie nałożonym zasadom i nie mogą odnaleźć dla siebie niszy rynkowej. Gdy nie ma się sporej liczby środków i dobrego doświadczenia w konkretnej dziedzinie, wtedy lepiej skorzystać z propozycji współpracy z franczyzodawcą. Zapewnia to możliwości na większy rozwój. Franczyza jest znanym sposobem na zarządzanie spółki. Liczba punktów franczyzowych z roku na rok staje się jeszcze większa oraz z wielkim prawdopodobieństwem będzie wzrastać.

Umowa franczyzowa a umowa sprzedaży

Umowa franczyzowa, szczególnie w wypadku franczyzy dystrybucyjnej, może wydawać się bliska umowie sprzedaży. W istocie właściwości wspólne naprawdę są, natomiast w umowie sprzedaży mamy do czynienia z bezpośrednim przeniesieniem własności za umówioną wypłatę, jednak nie dochodzi do przesyłu praw.

Czas funkcjonowania umowy

Umowa będzie oceniać czas jej działania. Ważną regułą, jaką należy uwzględnić, jest to, iż relacje franczyzowe powinny utrzymywać się poprzez długi czas. Mogą być rozmaite warunki (w tymże powody jurydyczne, stosowane pod uwagę przy umowach zakupu wyłącznego) ustalania stosunkowo niewielkiego, np. pięcioletniego, początkowego czasu umowy, jednak większość systemów franczyzowych pozwoli franczyzobiorcy skorzystać z uprawnienia do przedłużenia obowiązywania umowy. Działalność każdej firmy winna być odpowiednio sprawdzana — nietrzymanie wzorów w jednej jednostce może szkodzić całej sieci.