Z czym wiąże się franczyza?

Franczyza to specyficzne pojęcie, które dotyczy gotowej koncepcji biznesowej oraz powtarzalnego modelu biznesowego. Z takiego rozwiązania korzystają wielkie koncerny, jakie znane są na całym świecie. Ogólnie rzecz ujmując, firmy działające na bazie franczyzy pozwalają partnerom biznesowym prowadzić firmę pod swoją marką. Czym cechuje się franczyza? Kim jest franczyzodawca? Z czym wiążą się te pojęcia?

Czym jest franczyza?

System franczyzowy jest ciekawym modelem współpracy, który daje szansę wejść w dany biznes. Przykładem są tutaj firmy finansowe i telekomunikacyjne, dzięki którym istnieje możliwość sprzedawania usług telefonii komórkowej lub otwarcia oddziału banku. Warto zauważyć, że istota franczyzy polega w głównej mierze na tym, że właściciel marki nakłada na partnerów biznesowych prowadzenie działalności na bazie ściśle określonego modelu współpracy. Model ten jest przekazany i ujęty w formie pakietu franczyzowego. W jego skład wchodzą następujące elementy:

  • know-how,
  • marka pod postacią znaku towarowego,
  • wsparcie franczyzodawcy,
  • podręcznik operacyjny.

Jeśli chodzi o podręcznik operacyjny, jest on związany z umową oraz opisuje warunki i zasady współpracy. Marka rozpoznawalna na rynku wzbudza popyt, gdyż ludzie stawiają na sprawdzone produkty. Know-how obejmuje poufne informacje o tym, jak należy prowadzić działalność. Wsparcie ze strony franczyzodawcy pozwala z kolei szybko się rozwijać.

Kim jest franczyzodawca?

Nie zapominajmy o tym, że umowa franczyzy jest zawarta pomiędzy franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Ten pierwszy jest uznawany za twórcę konkretnego konceptu biznesowego. Franczyzodawca to osoba, która ustala zasady podjętej współpracy. Jego zadaniem jest nałożenie obowiązków na franczyzobiorcę i upoważnienie go do korzystania z pakietu. Najprościej rzecz ujmując, franczyza jest współpracą franczyzobiorcy z franczyzodawcą, który ma dochodowy biznes, rozpoznawalną markę, know-how na podstawie doświadczenie i zweryfikowany pomysł na prowadzenie działalności. Nie bez znaczenia są odpowiednie zasoby, jakie zapewniają szybki rozwój i kompleksowe wsparcie.

Kim jest franczyzobiorca?

Franczyzobiorca jest osobą, która korzysta ze sprawdzonego pomysłu na prowadzenie działalności. Okazuje się, że jest to ważna strona umowy, która zaakceptowała warunki określone w umowie i zobowiązała się do wykonywania obowiązków na podstawie danych zasad i standardów. Co ciekawe, franczyzobiorca prowadzi działalność pod marką franczyzodawcy, ale na własną działalność. W zamian wykorzystuje know-how franczyzodawcy i otrzymuje gratyfikacje finansową. Każda ze stron w tym przypadku ma swój interes i stawia na ciągłą współpracę z zyskiem dla obu podmiotów.

Ze względu na rodzaj działalności, wyróżnić można franczyzę handlową i usługową. Ta pierwsza bazuje na sprzedaży towarów udostępnianych przez franczyzodawcę. Obejmuje działalność handlową, która korzysta z wiedzy sprzedażowej, znaków towarowych, obsługi klienta itp. Jeśli chodzi o franczyzę usługową, w tym przypadku franczyzodawca daje franczyzobiorcy prawo do korzystania ze znaków towarowych, receptur, wsparcia i szkolenia personelu, czy też dostępu do receptur.