Zalety franczyzy, czyli dlaczego warto kooperować

Franczyza to model biznesowy, który z powodzeniem podejmowany jest przez wielu przedsiębiorców. Nie ma się czemu dziwić, franczyza ma wiele zalet. Oto niektóre z nich.

Krótki czas potrzebny na rozruch firmy

W przypadku rozpoczęcia działalności firma, która zdecydowała się być franczyzobiorcą ma z pewnością łatwiejszy start od tych przedsiębiorców, którzy od początku muszą budować markę swojego przedsięwzięcia. Franczyzobiorca wchodzący na rynek lokalny dzięki franczyzodawcy ma już zbudowaną, najczęściej dobrze rozpoznawalną markę. Potencjalni klienci znają na ogół asortyment jeśli jest to sklep i wiedzą, że znajdą w nim konkretne artykuły. Ludzie co do zasady mają zaufanie do znanych marek, a w przypadku rozpoczynania nowego przedsięwzięcia od przysłowiowego "zera" potrzebne są dodatkowe środki zarówno finansowe, jak i osobowe oraz rzeczowe, aby wejść na rynek w sposób w miarę płynny, co i tak nie daje gwarancji sukcesu.

Know-how od franczyzodawcy

Franczyzobiorca otrzymuje od swojego kooperanta know-how, które zdobywa się przez długie lata funkcjonowania na rynku. Dodatkowo w umowach franczyzowych często zawarte są przepisy dotyczące szkoleń oraz doskonalenia zawodowego skierowane do franczyzobiorcy. W przypadku prowadzenia własnego interesu, wiedza i doświadczenie to bardzo ważne elementy wpływające na bieżące funkcjonowanie firmy, a więc również na tempo jej rozruchu. W przypadku franczyzy, mając pytania lub wątpliwości, kooperant tworzący swoją sieć zawsze jest wsparciem dla franczyzobiorców, dzięki czemu obie strony umowy czerpią korzyści finansowe.

Franczyza jest w Polsce bardzo popularna. W artykule dostępnym na stronie https://franczyzawpolsce.pl/raporty/8214-te-30-franczyz-najbardziej-interesuje-polakow znajduje się lista 30 najpopularniejszych franczyz.

Pomysł na biznes

Podpisując umowę franchisingu masz gotowy pomysł na biznes. A to się liczy. Pomysł na nowy biznes to nie wszystko, najważniejsza jest faza realizacji, która jest zazwyczaj bardzo kosztowna. I tutaj znowu wracamy do najważniejszego - masz gotowy biznes, którym wystarczy dobrze zarządzać. Franczyzodawca ma często szeroko rozbudowaną sieć kooperantów, dzięki czemu każdy z nich cieszy się rozpoznawalnością, a rozpoznawalność to zaufanie klientów. Warto wiedzieć, że już kilkanaście branż w Polsce działa z powodzeniem w systemie franczyzowym. Trzeba również podkreślić, że ta liczba wciąż wzrasta.

Mniejsza szansa na niepowodzenie

W przypadku franczyzy ryzyko niepowodzenia biznesu jest znacznie mniejsze niż przy tym, które ponosi przedsiębiorca otwierający swój własny autorski biznes. Marka, którą klienci znają i rozpoznają ma zdecydowanie większą szansę zaistnienia na rynku lokalnym od tej, o której grupa docelowa jeszcze nie słyszała. Dodatkowo wiedza i doświadczenie przekazane przez franczyzodawcę również minimalizują ryzyko niepowodzenia biznesu. Nawet jeśli w którymś momencie franczyzobiorca nie będzie osiągał założonych celów finansowych, franczyzodawca zawsze będzie mu służył pomocą i wsparciem.

Jeżeli podejmujesz wyzwanie, jakim jest prowadzenie własnego przedsiębiorstwa pod szyldem znanej marki, należy wybrać odpowiedni model franczyzy. Jest ich bardzo dużo. I tak na przykład w przypadku sieci sklepów spożywczych istnieje możliwość przyjęcia modelu depozytowego, który znacznie zmniejsza ryzyko start finansowych. Polega bowiem na tym, że franczyzobiorca nie kupuje towaru do swojego sklepu, a bierze go w depozyt od franczyzodawcy. Niesprzedane, przeterminowane towary nie obciążają więc konta franczyzobiorcy.

Ugruntowana marka

Na markę pracuje się latami. W tym przypadku franczyzobiorca otrzymuje gotowy produkt, nad którego promocją nie musi już pracować. Może zatem zapomnieć o kosztach związanych z promocją i reklamą. Zresztą powinien. Warto wiedzieć, że franczyzobiorca nie może podejmować żadnych działań z promocją. Tym obszarem zawsze zarządza franczyzodawca.

Franczyza jest bezpiecznym rozwiązaniem dla osób, które chcą prowadzić własny biznes, ale nie mają na niego pomysłu albo obawiają się, że pomysł może nie wypalić.