Biznes franczyzowy to bez żadnych wątpliwości jeden z najbardziej atrakcyjnych finansowo oraz najbardziej dogodnych modeli prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jest to opcja szczególnie ciekawa zwłaszcza z perspektywy początkujących przedsiębiorców, którzy są zainteresowani osiąganiem pewnych zysków a jednocześnie ułatwionym procesem "rozkręcania" swojego nowo powstałego biznesu.

Jednak pomimo swoich niewątpliwych zalet oraz prostego mechanizmu działania można powiedzieć, że takie rozwiązania, jak franczyza nadal nie mogą liczyć w polskich realiach nawet na część tej popularności, jaka standardowo jest ich udziałem w realiach rynków wyżej rozwiniętych krajów Europy Zachodniej.

Dlaczego mamy do czynienia z taką sytuacją? Eksperci są zgodni, że podstawową przyczyną jest tutaj po prostu brak odpowiedniej wiedzy nie tylko na temat istotnych zalet jakimi charakteryzuje się franczyza, ale również na temat samego mechanizmu działania tego niezwykle atrakcyjnego modelu działalności gospodarczej.

Biznes na zasadach franczyzy: najważniejsze pytania

Czy franczyza jest opcją opłacalną?

Praktyka rynkowa pokazuje, że odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: jak najbardziej tak. Oczywiście, prowadząc własną działalność na zasadach franczyzy przedsiębiorca dzierżawi wizerunek innej firmy, co wiąże się z określonymi kosztami. Jednocześnie jednak działanie pod szyldem innej, znacznie większej i powszechnie znanej marki sprawia, że pokaźne zyski można osiągać już na bardzo wczesnym etapie działania firmy, co w przypadku pozostałych modeli działalności biznesowej jest z oczywistych względów trudne do osiągnięcia. Na dodatek, istotną zaletą franczyzy jest także fakt znacznie mniejszych nakładów, jakie przedsiębiorca musi poświęcić na szeroko rozumiany marketing: rozpoznawalność biznesu jest niejako dana firmie już na starcie z tytułu działalności pod szyldem większej, znanej marki.

Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy decydujący się na działanie w ramach franczyzy?

Oprócz swoich zalet podstawowych, franczyza wiąże się również z wieloma innymi, niemal równie istotnymi atutami. Warto pamiętać, że na efektywnej działalności firmy dzierżawiącej prawa do wizerunku zarabia nie tylko sam przedsiębiorca, ale również marka będąca franczyzodawcą. Oznacza to, że osiąganie zysków przez franczyzobiorcę leży w obustronnym interesie. Z tego powodu, marki udzielające franczyzy oferują podmiotom kooperującym z nimi cały szereg różnego rodzaju udogodnień oraz programów wsparcia. Można tutaj wskazać na przykład pomoc w prowadzeniu księgowości, poradnictwo w zakresie rekrutacji pracowników czy też porady odnośnie lokalizacji biznesu. Bardzo często dostępne są również rozmaite darmowe kursy i szkolenia dedykowane zarówno dla przedsiębiorców, jak też dla zatrudnianego personelu firmy.

Podsumowanie

Jak więc widać, franczyza to atrakcyjny model biznesowy już w swoich zarysach ogólnych. A do tego dochodzą jeszcze liczne dodatkowe udogodnienia, na które przedsiębiorcy działający według standardowych zasad z definicji nie mogą liczyć.